reklama

Bobor pomáha chrániť aj vody Slovenska

Dnes, keď množstvo potokov vysýcha, dobrou správou je, že existuje jeden živočích, ktorý sústavne pracuje na zadržiavaní vody v krajine. Je natoľko drzý, že si nepýta stavebné povolenia ani súhlas vlastníkov, aby mohol stavať hrádze a vzdúvať vodu v koryte. Tento drzý živočích sa volá bobor vodný a na Slovensku začal opäť obnovovať svoje teritóriá. Na to, aby ich obnovil, potrebuje viac vody v prírode. A keďže jej nie je prebytok tak stavia hrádze, aby vzduli hladiny vodných tokov. Včera som si bol pozrieť bobriu hrádzku pri obci Breznica vo vodozbernej oblasti vodnej nádrže Veľká Domaša.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

A veru nie len bobrom, ale aj vegetácii okolo brehu hrádzkou vzdutej hladiny sa veľmi dobré darí. Mal som problém prebrodiť vegetáciu, aby som vôbec našiel bobriu hrádzu, ktorú som navštívil pred viac ako rokom (http://kravcik.blog.sme.sk/c/287202/Bobry-revitalizuju-krajinu.html)

Obrázok blogu

Takto vyzerá hrádza dnes. Je vysoká niečo cez pol metra...

Obrázok blogu

...a vzdúva hladinu na vzdialenosť viac ako 70 metrov.

Obrázok blogu

Vznikol doslova vodný raj, ktorý nepotrebuje nie len komentár, ale ani špeciálnu ochranu...

Dnes, keď je množstvo potokov a jarčekov po celom Slovensku takmer vysušených, je ozaj dobrou správou, že aspoň niekto na Slovensku pracuje na zadržiavaní vody v krajine.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A ozaj, ešte som takmer zabudol na jednu príhodu z včerajšieho dňa. Pred tým, ako som sa dostal do lokality bobrích hrádzí, z dlhej chvíle som mobilom vytočil starostu, cez ktorého kataster som práve prechádzal. A vypol ma. O hodinu mi zavolal, či som volal kvôli kontrole. Pýtam sa ho: "...kvôli akej kontrole?", veď ja som nie kontrola. Už nepracujem na Úrade vlády. A on, že keď som volal, finančná kontrola z Úradu vlády kontrolovala efektívnosť využívania finančných prostriedkov na projekte protipovodňovej prevencie, ktorý jeho obec realizovala. Tak som sa potešil, že konečne ide Úrad Vlády hodnotiť, ako projekty Programu revitalizácie krajiny pomáhajú chrániť obce nie len pred povodňami ale aj suchom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon ma starosta uviedol do reality. Kontrola zisťovala, či boli správne použité peniaze a či mala obec súhlas od majiteľov pozemkov, na ktorých sa opatrenia realizovali. Tak veru, ešte že tu máme bobrov, ktorí pokračujú v programe zadržiavania vody v krajine. Priznávam sa, že som ich nijakým spôsobom nemotivoval, aby stavali hrádze a že s nimi nebola uzavretá žiadna zmluva a ani neviem o tom, že obce zarátavali bobrie hrádze do vykonaných prác projektov protipovodňových opatrení.

Nuž ale čo nebolo, môže byť. Teraz rozmýšľam navštíviť bobrov a požiadať ich o spoluprácu na ochrane vôd Slovenska. Lebo kompetentní sú tak zahrabaní do hodnotenia využívania fiancii na proejktoch, že potom neostáva čas aj na zhodnotenie vplyvu zrealizovaných opatrení ochranu obcí pred povodňami a suchom.

Michal Kravčík

Michal Kravčík

Bloger 
  • Počet článkov:  633
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Presadzujem a podporujem agendu „VODA PRE OZDRAVENIE KLÍMY“. Jej cieľom je posilnenie environmentálnej bezpečnosti prostredníctvom zodpovedného prístupu v ochrane prírodného a teda i kultúrneho dedičstva. Napĺňanie agendy, založenej na prijatí novej, vyššej kultúry vo vzťahu k vode, môže na Slovensku vytvoriť viac ako 100 tisíc a v Európe vyše 5 miliónov pracovných príležitostí. Zoznam autorových rubrík:  PovodneHladujúci potrebujú voduKlimatická zmenaVODA zrkadlo kultúryhttp://s07.flagcounter.com/morNová vodná paradigmaKošiceSpoločnosťhttp://moje.hnonline.sk/blog/4

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu