Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na ochranu Veľkého čínskeho múru slúžia odrážky na dažďovú vodu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Zajimavy ...

... postreh! K+

P.S. Pred dvaceti minutami jsem dokoukal jeden cinsky film (A Time to Love).
 
Hodnoť

V tychto novinach

uz naozaj neni co citat. Neuveritelny upadok v poslednom case. Cim to asi je ??!
 

Zalezi na tom,

co koho zaujima. Podla mna je to velmi zaujimave. Anca
 

hm

nito ti nebrani tu skoncit a zakat citat kapustne listy...
 
Hodnoť

Výborný postreh, pán Kravčík

Po prvý raz ste jasne a zrozumiteľne vysvetlili význam odrážok na cestách: majú cestu chrániť pred eróziou a odvádzať z nej vodu.
Ešte sa však zapotíte kým prídete na to, ako k tomu dofabulovať ich vodozádržnú funkciu, hlavne u tých odrážok,čo zadržiavali vyše 10 kubíkv vody vám to dá zabrať.
Okrem toho ste si tak trochu na seba uplietli bič, veď obdiv k čínskemu múru by mohol navodiť dojem, že propagujete výstavbu spevnených lesných a poľných ciest a tým nahrávate nenávidenej betonárskej loby.
 

Ehm

On mal na mysli skor nieco taketo. http://blog.sme.sk/blog/12662/...
Lenze na rozdiel od cinskeho muru, tieto sa zanasaju naplaveninami, takze ich treba pravidelne cistit. Ale na to uz lesaci nemaju cas sa starat, pri zbesnenom klcovani lesa.
 

Ehm, ehm...

Presne také niečo som mal na mysli. Patrí to medzi početné opatrenia na odvádzanie vody z cestného telesa a odrážky navrhuje projektant už pri projektovaní cesty.
To, že k najpoužívanejším opatrením na odvádzanie vody patrí priečny sklon cesty, alebo budovanie cestného telesa z priepustného materiálu vám pán Kravčík nespomenul?
 

Ale co?

Vedeli by ste vysvetlit, co je to priepustny material, ktory sa nezanesie naplaveninami?
Priecny sklon cesty nie je jedine spravne riesenie. Nedokaze sa samo cistit. Vzdy dojde lesna cesta do bodu, kedy treba naplaveniny odstranit. A to nikto nerobi.
Preto ked uz lesaci plundruju lesy, mali by aj cistit lesne cesty.
 

priečny sklon cesty je správne riešenie,

pretože sa vôbec nezanáša. Problém je, že sa takáto cesta nedá vybudovať z ľubovoľnej zeminy. Na vápencoch majú takéto cesty životnosť cez sto rokov. Na flyši, kde žije Kravčík, je jedinou rozumnou možnosťou budovanie spevnených ciest s priečnym sklonom vozovky. Že je to účinné sa môžeš presvedčiť každý deň pri ceste autom.

Lesáci by cesty mali udržiavať a viac-menej to aj robia. Je to však, ako všetko, otázka peňazí. Údržba po každom približovaní dreva a po každej búrke by vyšla nakoniec viac, než vybudovanie spevnenej cesty, na ktorú daný subjekt nemá prostriedky. Preto sa šetrí.

Kravčík odrážky ani nevynašiel, ani v tejto oblasti nič pozitívne nepriniesol. Jeho jdiný vlastný "nápad" bol viac než smiešny - vyrýpať pod každou odrážkou jamu, ktorá podľa jeho viery predstavuje "vodozádržný objem". Týmto proeróznym opatrením sa snažil zakomponovať odvodňovacie opatrenie akým sú odrážky do svojej zadržiavacej doktríny. Tie jamy boli, ak už nie škodlivé (zbytočne narúšajú povrch), tak zbytočné - v poraste pod odrážkami len veľmi zriedka nájdeš stopy tečúcej vody - odvedené množstvá sú spravidla tak malé, že sa bez problému vsakujú.
 

Ospravedlňujem sa za použitie

Profesorovho nicku, ktorý nie je iba môj a ktorý neslúži na takéto témy. Vyššie uvedený príspevok je môj.
 

...

Drzim sa stale temy, ze ak lesaci tazia drevo, mali by udrziavat aj cesty a okolie. Presiel som toho na horskom bicykli pomerne dost "Alpy, Karpaty, Pyrene, Dolomity". V oblastiach, kde sa drevo netazi, boli lesne cesty uplne v poriadku. Bez erozie, bez naplavenin.
K vybudovaniu spevnenych asfaltovych ciest, ktore by nasim lesakom "ulahcilo" plundrovanie sa staviam dost skepticky. Dokazu pomerne rychlo zlikvidovat aj taketo cesty, pretoze na nich priblizuju drevo. Obrovske a tazke kmene stromov vlacia po ceste a nicia ju.
 

Lesáci nepľundrujú,

lesáci hospodária. Ver, či never, ale využívanie lesov prináša z pohľadu ochrany životného prostredia viac pozitív ako negatív.

Asfaltové lesné cesty majú veľmi slušnú životnosť, mnohé, ktoré u nás môžeš vidieť, boli vybudované v 70-tych rokoch. Určite sú v lepšom stave tam, kde sa v poslednej dobe neťažilo, ale to je to isté, ako keby si povedal, že diaľnice sú lepšie tam, kde je menšia premávka.

Každopádne, tu teraz neriešime otázku, či majú lesníci SVOJE cesty viac udržiavať, tu riešime Kravčíkove teórie. Tie totiž finančne konkurujú napr. aj tým vlastníkom ciest - Kravčík predstieral, že on má lepšie riešenie, než je údržba a snažil sa zhrabnúť peniaze, ktoré sa inak mohli dať na realistickejšie projekty, napr. na vytvorenie nejakej schémy na podporu údržby ciest, ktorá by poskytovala financie priamo vlastníkom tých ciest a nie nepriamo cez nejakú mimovládku.

Môžeš síce podozrievať lesníkov naďalej, ale snáď uznáš, že ak niekto udržiava cesty pre seba, pre pohyb svojich vozidiel a vozidiel svojich dodávateľov služieb, urobí to asi lepšie ako nikto, kto len potrebuje minúť peniaze a urobiť dojem, aby dostal ďalšie.
 

 

Lesaci na Slovensku nehospodaria ale plundruju.
 

?

1 odsek. Ake pozitiva to su, ktore prevysuju negativa?
2. odsek. S tymto ani polemizovat nebudem. Pokial sa pri tazbe spravaju lesaci ohladupone k ceste, tak aj nieco vydrzi. Ale vlacenie tazkych kmenov stromov po asfaltke setrne nie je ani nahodou.
3 a 4. Sami pripustate, ze o cesty sa treba starat. A oni sa o ne velmi nestaraju. Ved z eurofondov krv netecie.
Neviem co mate stale s Kravcikom. Asi nejake osobne spory. Mna Kravcik v podstate nezaujima. Ja riesim podstatu clanku a to su tie odvodnovacie zaseky cez cestu.
Opakujem, ak sa niekde tazi drevo, mali by lesaci znasat vsetky dosledky, ktore s tym suvisia. Teda nielen sa postarat o cistenie ciest, ale aj o to, aby sa z lesov nevyplavoval material na cesty, ktore sa nim zanasaju. Cesty, kde tazba neprebieha, su vacsinou v poriadku. Nerobia ani jedno ani druhe.
 

 

1. lesy predstavujú 41% našej pôdy, a pôdu treba využívať. Lesy produkujú surovinu a generujú zamestnanosť (nie, všetci nemôžu žiť z europrojektov ako pán Kravčík). Drevo je považované za jednu z najekologickejších surovín - je obnoviteľné, recyklovateľné, jeho výroba len minimálne zaťažuje prostredie - ak by sme nahradili plastmi a kovmi, dopadli by sme zle.

3. a 4. Drvivá väčšina ciest bola postavená ešte za socializmu, s eurofondmi to nemá nič. Niečo sa dá zafinancovať z Programu pre rozvoj vidieka, nie je to však práve ľahké. Lesáci znášajú dôsledky svojej ťažby - tie cesty sú ich a v prípade potreby do nich investujú. Ostatní im do toho len kecajú. V prípade, že majú novú cestu, sa o ňu starajú.

BTW - ťahanie kmeňa po asfalte predstavuje menší tlak na cm2 než jeho vezenie. Fyzika pre základné školy...
 

Ďakujem za výpomoc :)

Rád by som ešte doplnil odpoveď na otázku čo je to priepustný materiál.
Celkom bežne sa už od 18.storočia používa pri výstavbe ciest ako podklad drvené kamenivo rôznych frakcií, ľudovo sa mu hovorí makadam podľa Škóta Johna Loudona McAdama.
Okrem toho by som sa rád pána Deflektora spýtal, či odrážky v prevedení pána Kravčíka sú bezúdržbové-samočistiace a nezanesiteľné a ako znášajú zaťaženie ťažkou nákladnou dopravou, ktorej sú na lesných cestách vystavené.
 

:-)

Makadam sa nezanesie? No iste. :-)))
 

 

Dovolím si neslušnosť a odpoviem protiotázkami:
ak sa zanesú Kravčíkove hrádzky, tak je to OK, pretože to je ideálny typ zanášanie, ktoré prepúšťa vodu?
A čo sa stane, keď sa zanesú vodonosné (a tým pádom i vodopriepustné) vrstvy pôdy?Vyschnú pramene a studne?
 
Hodnoť

 

Tie "odrazky" su tam primarne na to, aby sa voda nevalila murom ako cez koryto, resp. aby nevytvorila nadrz s vodou. Nikdy by som necakal, ze take nieco bude niekto riesit na blogu :)
 

V žiadnom prípade!

Ide o to, že:
"Čínsky múr však má dôkladne vyriešený manažment dažďových vôd prostredníctvom odrážok, ktoré sú umiestené na vhodných miestach podľa pozdĺžneho sklonu cesty a odvádzajú dažďovú vodu mimo múru, aby sa múr nepoškodzoval."
Vidíte, "manažment" dažďových vôd je tu primárny, a nie ako by ste sa mylne domnievali, že ide o jednoduché odvedenie vody z povrchu múru, aby tam mládenci nestáli po členky vo vode keď mali službu na stráži, alebo aby slečnám nezhrdzaveli kolieska na kočiaroch keď tam boli na prechádzke.:-) Čínska kultúra má svoje dlhodobé tradície a preto to vidím na niečo viac duchovné a nie len na úplne logické a banálne odvedenie vody z povrchu múru. Kdeže, v tomto je zapletený Veľký Sečeň, Perún, Thor, Votan, Tašunka Sapa a Vitko a ktovie aké vyššie bytosti sa ešte podieľajú na predmetnom takzvanom "manažmente" ďažďových vôd.

Destiláty poznali od pradávna, napr. v starovekej Číne. Fermentovali ryžu a výťažok destilovali. (čínske Sančo) Čínsky cisár Wu-Wong už roku 1220 pred Kristom vydal nariadenie, podľa ktorého sa trestali všetky osoby pristihnuté pri opití.
V 18. storočí bojovali proti alkoholizmu Bernolákovci. Vychádza zákaz Márie Terézie, že ten, kto bude v nedeľu opitý, bude potrestaný!!!
 

1 2 >

Najčítanejšie


  1. Rudolf Pado: O čom Sulík pod Tatrami decentne mlčí 50
  2. Michal Májek: Maturita po novom 30
  3. Roman Janciga: Rozhovor s mladým infektológom z Kramárov 20
  4. Lubo Repka: Na ostrovoch, ktoré v minulosti slúžili ako trestanecká kolónia 16
  5. Anna Černáková: "Dištančné" plnenie snov 15
  6. Iveta Kompišová: Prvá žena - nositeľka Nobelovej ceny za mier - bola rodáčka z Prahy 14
  7. Július Kovács: Róbert Kaliňák šéf Slovenskej mafie 13
  8. Dominika Kislíková: Potulky po najvýchodnejšom východe Slovenska 11
  9. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 11
  10. Janka Cigániková: Podarilo sa! Zaborská stiahla pozmeňovák, ktorý robí z kňazov zdravotníckych pracovníkov 9

Rebríčky článkov


  1. Marcel Karvay: 24601
  2. Július Kovács: Róbert Kaliňák šéf Slovenskej mafie
  3. Lubomir Zahora: Umenie švov
  4. Patrik Lenčéš: Kostoly na Slovensku: Zatvorené pre ľudí, otvorené pre nebo.
  5. Miriam Studeničová: Sila celku zvíťazí!
  6. Boris Mlsna: Vakcíny verzus testy? Testy športovcom pomáhajú, no riešením je len vakcína
  7. Štefan Vidlár: D O J E M
  8. Jozef Legény: Umierať a dať sa šklbať v Revúcej
  9. Marek Zajac: Prečo sa mnohým ľuďom nedarí nájsť si vhodného partnera
  10. Jaroslav Polaček: Napriek korone predkladáme ambiciózny a transparentný rozpočet


Už ste čítali?